Blog

Martin Frijters

Suiker - De zoete verslaving

Categorie: Suiker  |    30 apr, 2018  |  Auteur: Martin Frijters

Dat we in deze tijd bij veel mensen van suikerverslaving kunnen spreken is helemaal niet overdreven. Door hoge suikerconsumptie in het gemiddelde westerse voedingspatroon schommelt de bloedsuikerspiegel bij mensen sterk tussen hyperglycaemische, oftewel te hoge bloedsuiker en hypoglycaemisch, te lage bloedsuiker. Het zijn deze uitersten in de bloedsuikerspiegel en de wisselingen daartussen, die ook een psychische verslaving aan suiker doen ontstaan, naast de negatieve gevolgen die dit heeft voor ons lichamelijke gezondheid.

Een persoon die gemiddeld per dag 2 broodmaaltijden eet, met daarbij ook nog sommige boterhammen met zoet beleg, bij de warme maaltijd aardappelen, pasta of rijst eet en een toetje, 2 glazen frisdrank of vruchtensap per dag drinkt, thee en koffie met suiker, komt al gauw aan 70 theelepels suiker per dag. Dat is ongeveer 350 gram, schrikbarend veel, een grote belasting voor die organen die de suikerstofwisseling regelen.

Alle koolhydraten die wij eten, dus pasta, brood, graanproducten, aardappelen, sommige groenten met hoog koolhydraatgehalte worden in ons lichaam omgezet in suiker. Suiker en dan m.n. de enkelvoudig suiker glucose genaamd is de suiker die vrij in ons bloed circuleert en verbrand kan worden om omgezet te worden in energie. Als er voldoende suiker in het bloed aanwezig is, wordt de overige suiker gedeeltelijk opgeslagen in de lever en de spieren als glycogeen, een meervoudige suiker.

Dit brandstofvoorraadje kan weer worden aangesproken als het lichaam behoefte heeft aan energie, zoals bij beweging bijv. De suiker die niet meer kan worden opgeslagen als glycogeen omdat de reserves al vol zijn, wordt omgezet in lichaamsvet. Hier kan het lichaam ook weer een beroep op doen als er energie nodig is voor verbranding en de suikervoorraad is uitgeput. He vet wordt dan weer omgezet in glucose.

Suiker is dus wel nodig in ons lichaam, het is onze brandstof. Dat we zo extreem veel suiker zijn gaan gebruiken is eigenlijk nog maar vrij kort. Voor de tijd dat onze voorouders de ontdekkingsreizen naar Oost en West-Indië ondernamen kenden we geen suiker als toevoeging aan gerechten. We hadden honing zo nu en dan als zoetmiddel, vers fruit en gedroogd fruit. De ontdekkingsreizigers brachten melasse ( oerzoet ) mee gewonnen uit suikerriet. Suiker werd daarna al vrij snel populair bij de hogere klassen. Het gewone volk kon het niet betalen, suiker was gewoon te duur.

Tijdens de oorlogen van Napoleon Bonaparte eind 18e, begin 19e eeuw, was er een blokkade ingesteld door Engeland tegen alle door Napoleon overheerste landen. Het gevolg was dat er geen suikeraanvoer meer was vanuit de koloniën. Al gauw werd een alternatief gevonden suiker uit suikerbiet, die groeide inheems en had dezelfde smaak als de duurdere rietsuiker. Toch duurde het nog tot de 2e helft van de 19e eeuw dat suiker op grote schaal uit suikerbieten gewonnen werd en betaalbaar was voor iedereen. Met de beschikbaarheid nam de consumptie toe. Een hele nieuwe industrie ontstond door de suiker, denk maar aan al het snoepgoed, koek, gebak etc., wat vooral ook in de laatste decennia explosief is gegroeid en toegenomen. Het grote suikergebruik in onze voeding dateert dus nog maar van plus minus 150 tot 200 jaar geleden.

Tegenwoordig zit suiker al lang niet meer alleen in zoete producten, maar de industrie stopt het overal in. In soepen, sauzen, mayonaise, vegetarische vleesvervangers, maar ook bleek door een organisatie genaamd foodwatch ( www.foodwatch.nl ) in de blinde vinken van een bekende grootgrutter uit de Zaanstreek. Waarom word suiker op zo’n grote schaal toegepast in allerlei producten waarin je het niet verwacht en ook volslagen overbodig lijkt. Juist vanwege de verslavende werking. Door suiker toe te voegen, stijgt je bloedsuikerspiegel. Gevolg de alvleesklier gaat meer insuline produceren om de suiker te kunnen verwerken, gevolg de bloedsuikerspiegel wordt snel weer lager en daardoor krijg je weer snel trek en wil je weer iets eten, snacken of snaaien heet dat populair. Gevolg hogere omzetten voor de voedselindustrie en betere winstcijfers.

De vele reclames die je op op de televisie ziet versterken het verlangen naar snacks ook nog eens. De voedselindustrie moet alle ingrediënten vermelden op de verpakkingen. De meeste mensen doen al niet eens de moeite om te lezen wat er in hun voedsel zit. Maar het wordt je ook niet makkelijk gemaakt, je hebt zowat een loep nodig om die kleine lettertjes te kunnen lezen. Daarnaast wordt het woord suiker ook niet vermeld, maar worden er allerlei maskerende namen aangegeven, zoals maltose, dextrose, sacharose, fructose, mout- of maltstroop, maisstroop, maismoutstroop, rijstemoutstroop, agavestroop, fructosestroop, gerstemoutstroop etc. De meeste mensen weten gewoon niet wat dit allemaal is, maar het zijn allemaal verschillende soorten suikers.

Synthetische fructose is het meest slecht voor ons systeem, dat veroorzaakt leververvetting. Zoals ik eerder al aangaf, hebben we suiker nodig als brandstof maar in veel mindere mate dan we tegenwoordig krijgen aangeboden. De enige vorm van suiker die verantwoord is om te gebruiken is de natuurlijke fructose uit vers fruit en verse groenten en honing. Fruit heeft wel een hoog gehalte aan suikers maar doordat ook tegelijkertijd veel water aanwezig is en mineralen en vezels wordt, de suiker langzaam en geleidelijk opgenomen in de bloedbaan en veroorzaakt daarmee geen grote bloedsuikerschommelingen. Hetzelfde geldt voor rauwe groenten zoals wortelen, rode bieten en andere knolgewassen. Gekookt is de vezelstructuur kapot en wordt ook deze suiker snel opgenomen. Rauw gegeten worden de suikers traag opgenomen in het bloed.

Mineralen die aanwezig zijn in vruchten helpen de suiker stofwisseling. Honing bevat ook mineralen en enzymen die ons lichaam helpen de suiker te verwerken .Bij industriesuiker, daaronder wordt verstaan zowel bietsuiker alsook rietsuiker en alle afgeleiden daarvan moet het lichaam zijn mineralenvoorraad aanspreken om de suiker te kunnen verwerken. Dit werkt verzuring van de lichaamsvochten in de hand. Om dat te corrigeren onttrekt het lichaam dan weer mineralen aan de botten. Dit mechanisme bevordert botontkalking. Rietsuiker en oerzoet zijn niet geraffineerd en bevatten nog wel wat mineralen, maar dat is zo weinig dat het te verwaarlozen is.

Wat zijn de gevolgen op den duur van deze hoge suikerconsumptie: op de 1e plaats zwaarlijvigheid, ik gebruik met name dit woord in plaats van overgewicht of obesitas. Het Nederlandse woord zwaarlijvigheid is precies wat de lading dekt, een te zwaar lijf. Dit treedt steeds meer ook al op steeds jongere leeftijd op. Deels omdat kinderen veel zoetigheid krijgen, deels ook doordat ze minder bewegen. Zwaarlijvigheid op jonge leeftijd is een garantie voor het vroeg optreden van degeneratieve ziektes en of chronische ziektes, onvruchtbaarheid etc.

Suikers worden in de mond door bacteriën omgezet in zuren die het tandglazuur aantasten en gaatjes veroorzaken. Suiker werkt verzuring van ons lichaam in de hand. Bij het ontstaan van alle chronische ziektes, maar ook bij kanker speelt verzuring een belangrijke rol. Het bevordert het ontstaan van suikerziekte, dus we worden ziek van teveel suiker, je lichaam kan het niet meer verwerken. De cellen van de alvleesklier die verantwoordelijk zijn voor de productie van insuline raken uitgeput en kunnen het niet meer bijbenen. Suikerziekte zowel diabetes 1 als 2 treedt op steeds jongere leeftijd op en daarmee ook de complicaties die suikerziekte naar verloop van tijd veroorzaakt.

Suiker werkt onstekingsbevorderend, deze relatie komt het sterkst tot uitdrukking bij hart-en vaatziekten, maar speelt ook een rol bij andere chronische ziekten. Iemand met suikerziekte krijgt op den duur ook altijd vaatproblemen. Dan als laatste kankercellen hebben een anaerobe stofwisseling, dat wil zeggen ze gebruiken geen zuurstof. Ze hebben een zelfde soort stofwisseling als een gist of schimmel, die groeien ook op suiker. Kankercellen hebben veel meer suiker nodig voor hun groei en overleving dan gewone cellen. Suiker bevordert dus kanker. Onderzoekers hebben kankerpatiënten gevolgd die een dieet volgden zonder enige suiker of alcohol( alcohol is ook suiker ). De enige suikers die ze namen waren vers fruit en verse rauwe groenten, verder ook geen koolhydraten uit graan, aardappels etc. De tumoren werden na verloop van tijd kleiner en of verdwenen volledig, doordat de kankercellen werden uitgehongerd.

In de natuurgeneeskunde is het dan ook gebruikelijk om te stellen dat suiker thuis hoort in de gifkast. Nadat de voedingsindustrie zich verrijkt heeft ten koste van onze gezondheid, zorgt de suikerconsumptie en de gevolgen daarvan voor onze gezondheid dat de pharmaceutische industrie de volgende is die zich dankzij onze miserabele gezondheidstoestand aan ons kan verrijken.

In de volgende editie ga ik verder in op dit onderwerp met name wat suiker voor gevolgen heeft voor het gedrag van kinderen en volwassenen. Hoe je toch op een verantwoorde manier af en toe een koekje of taart kunt eten, natuurlijke vervangers voor suikers en hoe je jezelf kunt ontwennen van suiker, kunt ontzoeten dus.


 

Suiker - De zoete verslaving