Blog

Martin Frijters

Suiker - De zoete verslaving deel 2

Categorie: Suiker  |    29 apr, 2018  |  Auteur: Martin Frijters

In de vorige editie schreef ik over de toegenomen suikerconsumptie en de gevolgen daarvan voor onze gezondheid en de belangen die er mee gemoeid zijn vanuit de voedselindustrie m.n. de fabrikanten van kant en klare producten, fastfood en snacks. Wat mij vooral intrigeert, is waarom suiker verslavend werkt. Wat me ook intrigeerde is waarom er in onze taal zoveel uitdrukkingen zijn die verwijzen naar zoet, suiker e.d., enkele voorbeelden: het ligt alweer even achter ons, maar “wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe, zoete broodjes bakken, iemand stroop om de mond smeren, zoet zijn.”

In de Engelse taal, noem je je geliefde “sweetie”, letterlijk vertaald zoetje, of “honey” honing. “Give me some sugar” betekent zoveel als geef me wat liefde, knuffels etc. In het Duits “Zucker und Peitsche” straffen met de zweep en belonen met zoet. In al deze uitdrukkingen zitten elementen die verwijzen naar lief en aanhalig zijn, niet opstandig of vervelend zijn. Een manier om iemand zijn gedrag te beïnvloeden naar lief, meegaand, plooibaar, zodat degene doet wat jij wil. Dus conditioneren en manipuleren zelfs.

Maar ook elementen die verwijzen naar verliefdheid en de gevoelens die daarbij horen. Wat is het verband toch tussen het verlangen naar zoetigheid, suiker en hoe we ons voelen. Het antwoord vond ik in een van mijn homeopathie boeken, van suiker is namelijk ook een homeopathisch medicijn gemaakt sacharum-officinarum. In vroegere tijden gaf men suikerwater te drinken in grote hoeveelheden aan kraamvrouwen waarbij de weeën niet op gang wilden komen. Het hormoon verantwoordelijk voor het ontstaan van weeën is het hormoon oxytocine.

Oxytocine is ook het hormoon wat in grote mate aangemaakt wordt als we verliefd zijn, of tijdens aanraking, tijdens een goed gesprek waarbij je je begrepen voelt, als je de kat aait, tijdens massage e.d. Oxytocine geeft een gevoel van verbinding met de ander. Ook tijdens het zogen komt er veel oxytocine vrij. Er is dus een sterke verband tussen oxytocine en suiker en het gevoel wat het oproept in ons. Oxytocine ontspant en zorgt ervoor dat we ons goed voelen en maakt ons zorgzaam en aanhalig. Overmatig suikergebruik kan een substituut zijn voor gebrek aan al deze bovenbeschreven gevoelens. Iedereen die de neiging heeft veel te snoepen zou zich kunnen afvragen,”wat mis ik in mijn leven.”

In de homeopathie is suiker een van de medicijnen voor kinderen maar ook volwassenen die kieskeurig zijn met eten, tijdens maaltijden niet veel eten, maar veel snacken tussendoor, makkelijk boos zijn en verongelijkt met pruilen en mokken als ze hun zin niet krijgen. Verder ook bij aandoeningen als gevolg van weinig aandacht in de vroege jeugd, in de steek gelaten gevoel, duimzuigen en er eigenlijk te oud voor zijn, jaloers, heimwee, gevoel niet gezien te worden, goedkeuring van anderen nodig hebben, snel geïrriteerd vooral als ze honger hebben, woedeaanvallen. Deze laatste 2 zijn typische klachten die optreden bij te laag bloedsuikergehalte, een goed voorbeeld hiervan is de Snickersreclame met Joan Collins in de hoofdrol als bitch “je bent jezelf niet als je trek in wat lekkers hebt”.

Ook hyperactieve en rusteloze kinderen met slechte concentratie, maar ook het tegenovergestelde passieve kinderen, die vermaakt willen worden door op de bank televisie te kijken en weinig initiatief hebben. Candida-infecties, schimmels en gisten leven op suiker. Suiker veroorzaakt ontstekingen. In extreme vorm zie je dit bij onbehandelde diabetes patiënten, de uiteinden van het lichaam meestal de tenen gaan ontsteken, zweren en verkleuren zwart en rotten er letterlijk af. Amputatie is nodig. Homeopathisch gaat suiker juist dit soort ontstekingen tegen. O.a. te gebruiken bij doorliggen, bloedvergiftiging en als voorzorgsmaatregel voor operaties een dosis sacharum-officinalis ( suiker ) om de kans op ontstekingen te verminderen en wondgenezing te bevorderen.

Moeten we dan suiker vervangen door zoetstoffen? Nee absoluut niet, zoetstoffen waaronder aspartaam zijn chemische dus lichaamsvreemde substanties die makkelijk door de bloed-hersenbarriere heen dringen en voor iedereen slecht. Vooral hooggevoelige mensen en kinderen kunnen hier last van ondervinden. Daarnaast hebben ze wel een zoete smaak. Onze smaakpapillen hebben naast het proeven en het genieten van wat we proeven ook een signaalfunctie voor de rest van de spijsvertering. Als de tong zoet proeft, gaat er een signaal naar de hersenen en van daar naar de klieren in de darmen en de andere klieren die betrokken zijn bij de vertering en verwerking van suiker. Zij gaan dan alvast de benodigde spijsverteringsappen aanmaken. Het gevolg is dat de insulinespiegels in het bloed stijgen, vervolgens komt er geen suiker in het bloed, dan ontstaat er toch honger en trek om te eten of te snaaien.

Dit geldt ook voor het verder zo onschuldige zoet van het Steviaplantje, wat als natuurlijk alternatief voor zoetstoffen wordt gebruikt. Het beste is om jezelf en je kinderen te ontwennen van zoet. Zelf heb ik jaren gelden weleens een candidadieet gevolgd wel een half jaar lang. Ik at helemaal geen zoet en voegde nergens suiker aan toe. Als je dan na zo’n lange tijd weer eens op een verjaardag een gebakje eet bijvoorbeeld, dan smaakt dat bijna gemeen in je mond, de suikersmaak is dan heel sterk. Dat was meteen een goede les, nee dat hoeft niet meer.

Vooral voor kinderen wen ze niet aan zoet en beloon ze ook niet met snoep. Beloon ze met echte aandacht, dat is uiteindelijk wat iedereen diep van binnen wil. Suiker is slechts een zoethoudertje, weer zo’n uitdrukking die in dit geval goed de lading dekt. Geef voor snack noten en vers fruit mee naar school. Geen zoet beleg op brood. Er is en goede website www.smakelijckzoet.nl geschreven door een moeder, die haar gezin door de weeks geen toegevoegde suiker geeft, alleen de natuurlijke suiker van fruit en groenten en zelfgemaakte notenrepen. In het weekend bakt ze dan koekjes en taart met soms als toegevoegde suiker kokosbloemsuiker. Ze heeft daarover een boek geschreven Smakelijck Zoet met 100 recepten voor gebak, taart, koekjes e.d.

Als je fruit verwerkt in het gebak kun je bijv. gedroogde vruchten weken en het vocht wat dan natuurlijk zoet is gebruiken om het deeg mee aan te maken, de gedroogde vruchten kun je verwerken in het gebak en ook toevoegingen zoal kokosrasp of kokosmeel, amandelmeel, kastanjemeel en andere ingrediënten geven een natuurlijke zoete smaak, die aangenaam is.

Verder alle meelspijzen worden omgezet in suiker. Nederlanders eten over het algemeen veel brood, daar komt nog bij de pasta’s, de rijst en de aardappels. Dat zou een stuk minder kunnen. Vervang brood bij het ontbijt door havermoutpap of het budwigontbijt waarover ik schreef in het najaar in het artikel over noten en zaden. Havermout is heel gezond, bevat van zichzelf geen gluten en heeft door zijn hoge gehalte aan traag oplosbare vezels een stabiliserend effect op de bloedsuiker. Men heeft daarna urenlang geen behoefte meer aan voedsel.

Uiteraard geen suiker toevoegen maar op smaak maken met vers fruit, kokosrasp of kaneel of cacaopoeder. Het Budwigontbijt bestaat uit 100 gr magere kwark of biogarde 4 eetlepels gebroken lijnzaad, 4 eetlepels lijnzaadolie en vers fruit en evt. nog wat noten. Bij de lunch en avondmaaltijd meer groenten en tussendoor vers fruit en noten. Pasta, rijst en aardappels meer uitzondering dan dagelijks, hiervoor in de plaats kunnen gezonde granen zoals quinoa en amarant. Dit zijn eigenlijk geen granen zijn maar zaden. Ze hebben ook een hoger eiwitgehalte wel meer dan 10%, vergeleken met graan gemiddeld tot 4%.

Wie het helemaal goed wil doen zou kunnen eten volgens het boek van Richard de Let “Oersterk”wat gebaseerd is op het paleovoedingspatroon van onze voorouders, die jager-verzamelaars waren. Dit bevat alleen gezonde koolhydraten uit groenten en fruit en dus is er maar heel weinig belasting van suiker. Dit dieet kan in diabetes type 2 patiënten de medicatie overbodig maken, omdat het hele suikerstofwisselingsmechansme wordt ontlast. Het paleovoedingspatroon is ook een uitstekende methode om gewicht te verliezen en op gewicht te blijven.

Tot slot beweging is uitermate belangrijk voor iedereen maar voor diabetici en prediabetici in het bijzonder. Door sporten en veel bewegen wordt de opname- en verbrandingscapaciteit van de cellen voor suikers vergroot. In combinatie met de aanpassingen in de voeding heeft dit tot gevolg dat de bloedsuikerspiegel daalt, en de diabetes helemaal verdwijnt of er veel minder medicatie nodig is en tevens doet dit het risico op complicaties door de diabetes aanmerkelijk verminderen. Ook overgewicht vermindert hierdoor flink. Gebruik zo min mogelijk of helemaal geen kant en klare producten, bereid je eigen voedsel van verse bij voorkeur biologische ingrediënten. Dan weet je wat je eet en daarmee sluit je dan tevens ook de meeste onnodige E-nummers uit. Als je toch kant en klaar koopt, lees dan de ingrediëntenvermelding, daarvoor heb je meestal wel een leesbril of loep nodig.

 


 

Suiker - De zoete verslaving deel 2